Case Study Facebook Ads Game Plan : 1,388% ROI Dalam 14 Hari

0

Pada blog post lepas, saya telah kongsi 3 strategi marketing yang boleh bantu gandakan angka jualan untuk business online anda.

Untuk penulisan kali ni, 

Saya akan kongsi dengan lebih terperinci tentang apa yang saya buat untuk bantu klien saya jana 1338% ROI daripada campaign Facebook Ads beliau.

Anda tak perlu bajet marketing yang besar untuk dapatkan ROI yang tinggi .

Apa yang anda perlukan ialah game plan dan sales funnel yang kukuh untuk approach target audience,

… supaya dapat tukarkan mindset mereka daripada “login untuk socialize di Facebook” kepada “saya nak beli produk anda.”

Dalam case study ni,

Saya akan kongsi teknik yang saya gunakan untuk bantu klien saya jana RM3700 daripada bajet RM276.43 dengan Facebook Ads dalam masa 14 hari.

Tentang perniagaan

Perniagaan ni ialah service based business di mana harga setiap service antara RM400 – RM2500,

… dan proses buying decision adalah lebih panjang dari business yang jual produk.

Case study dalam blog ni saya buat daripada website design service untuk klien saya.

Beliau dah jalankan perniagaan ni selama 2 bulan, web traffic tak sampai 100, Facebook fans pun kurang daripada 50.

1. Install Pixel, Conversions & Custom Audience

Saya install pixel, create conversions dan custom audience sebelum saya mulakan kempen.

Ini untuk senangkan saya measure results, optimize dan buat retargeting ads nanti.

Berikut ialah data custom audience sebelum saya mulakan kempen

  • Jumlah klien = 6 orang
  • Total revenue = RM 3700
  • ROI = 1338%

Dengan kata lain, saya gandakan bajet klien saya lebih 13x.

Okay, jom baca quick review ni.

Fasa 1: Traffic Generation (Prequalify)

Saya buat conversion ads untuk view content dan belanjakan sebanyak RM241.41 untuk prequalify orang yang betul – betul berminat.

Ads tersebut telah kategorikan sebanyak 395 orang simpan mereka dalam custom audience.

Fasa 2: Retarget (Open Cart)

Setelah ada 395 orang yang betul – betul berminat dan related dengan servis yang ditawarkan.

Saya buat retargeting ads dan gunakan Custom Audience yang dah prequalified tadi untuk promote servis.

Dengan menggunakan strategi mudah diatas,

… klien saya dapat RM13.38 daripada setiap RM1 yang dibelanjakan pada Facebook Ads.

Anda tak perlu bajet yang besar, tak perlu reach audience yang berjuta.

Guna Facebook Ads untuk kenalkan produk dan bina brand dahulu sebelum buat ads untuk promote produk.

Bila anda kenalkan produk dan dapatkan kepercayaan audience, proses menjual akan jadi lebih mudah.

Senang je kan? Oh ya..

Jika anda nak belajar lebih mendalam bagaimana nak buat Facebook Ads funnel dan kukuhkan Game Plan marketing anda tahun ni,

Kebetulan saya ada sediakan video panduan step by step bagaimana anda boleh belajar dan buat strategi Facebook Ads yang profitable.

Apa yang saya share ini hanyalah 5% daripada keseluruhan ilmu dan strategi yang saya akan kongsikan dalam panduan Facebook Ads Game Plan ini.

Sekiranya anda berminat untuk belajar,

> anda boleh klik di sini untuk join Facebook Ads Game Plan <

Tinggalkan komen dibawah untuk sebarang soalan.

Jangan lupa untuk share blog post ni dengan rakan anda di Facebook.

Ps: Selepas amalkan kaedah dalam FB Ads Game Plan ini, salah seorang students saya berjaya kurangkan separuh dari anggaran kos iklan untuk capai target sales 6 angka.

Kredit: Artikel ini dikongsikan oleh rakan saya, Baem Ashrawi.

The post Case Study Facebook Ads Game Plan : 1,388% ROI Dalam 14 Hari appeared first on Teknik Pemasaran | Zaki Amiril.

Share.

Comments are closed.